Afgelopen weekend stuitte ik op een blog
van Emanuela Baccari, waarin zij uiteenzet dat eigen content media van
organisaties voor PR-professionals dé oplossing is voor het creëren en
onderhouden van relaties met stakeholders. Hoewel ik denk dat zij hierin (gedeeltelijk)
gelijk kan hebben, ben ik het niet eens met haar zienswijze wat betreft Public
Relations op zowel professioneel als academisch gebied. Ik maak mij al langere
tijd zorgen over de manier waarop, ook vele anderen, PR benaderen. Aan de hand
van de blog van Baccari, die deze zienswijze naar mijn idee vertolkt, zal ik
uitleggen waarom.
PR is
meer dan het opbouwen van relaties
Baccari begint haar relaas door te
stellen dat het belangrijkste doel van PR het ‘vestigen en ontwikkelen van relaties
met stakeholders ter bevordering van de invloed op de opvattingen over hun
organisatie’ is. Mijn kritiek hierop, in lijn met Van Ruler en Verčič, is dat in deze definitie niet de communicatie zelf
centraal staat, maar PR eerder wordt gezien als een uitvoerende managementfunctie.
In mijn ogen is PR geen lineaire relatie met stakeholders waarin je je eigen zienswijze,
bijvoorbeeld door het gebruik van eigen media, uitzendt, maar eerder een interactie
tussen alle publieken waarin collectief betekenis moet worden gegeven aan
complexe situaties. PR heeft ook een maatschappelijke dimensie, waarbij niet
enkel en alleen de macht en controle over stakeholders van belang is, zoals
Baccari constant suggereert.
Hoe
moet er dan (ook) naar PR worden gekeken?
Organisaties
moeten legitimiteit verdienen om bestaansrecht te hebben. De organisaties als ‘instituties’
dienen zich constant af te vragen wat de behoeftes zijn die spelen in de
maatschappij en hoe zij hierin zelf van meerwaarde zijn. Van Ruler en Verčič
onderscheiden, net als Baccari in haar blog, vier strategieën van PR: informeren,
overtuigen, relaties opbouwen en in dialoog treden met stakeholders. De
modellen negeren echter op individueel niveau de maatschappij, waardoor
legitimiteitsproblemen, in tegenstelling tot wat Baccari beweerd, niet worden
aangepakt. Als je immers alleen maar naar jezelf kijkt, hoe zie je dan hoe
anderen naar jou kijken? Om deze reden zou PR, zoals Van Ruler en Verčič
betogen, een vijfde reflectieve component moeten toevoegen, waarin van ‘buiten’
de organisatie wordt gekeken of zij wel verstandig en moreel handelen.
Betteke van Ruler over PR - Bron: YouTube
Waarom dan
bijvoorbeeld?
Deze macro-georiënteerde sociologische benadering van PR zal
bewerkstelligen dat organisaties veel beter begrijpen wat er speelt in verscheidene
publieke debatten waar de organisatie bij betrokken is, volgens Luoma-aho en Vos zogenaamde ‘issue-arena’s’. Hierdoor kunnen organisaties sneller
reageren en voorkomen dat issues escaleren tot crises. Deze publieke kwesties
worden door nieuwe communicatietechnologieën steeds onvoorspelbaarder en dynamischer,
en bij iedere kwestie zijn verschillende publieken betrokken, waardoor
organisaties gedwongen zijn zich op hetzelfde moment in verschillende
‘issue-arena’s’ te mengen. Ook Vliegenthart en Van Zoonen stellen dat het niet alleen meer de organisatie is die invloed heeft
op de nieuwsagenda, maar veel meer een issue dat wordt beïnvloed door vele
stakeholders en processen die allemaal een bepaald frame willen vestigen. Om
dit te doen zouden eigen content media, zoals Baccari stelde, natuurlijk een
belangrijke rol kunnen spelen.
Echter…
PR dient hetzelfde soort (democratische) functie als
journalistiek na te streven, omdat ze allebei een bijdrage leveren aan een vrije
stroom van informatie en betekenisgeving: de publieke sfeer. Het is om deze
reden ook belangrijk dat deze vakgebieden apart van elkaar blijven opereren en
niet samensmelten, een angst die Macnamara
met mij deelt. Daarom zouden PR-professionals er goed aan doen de eigen content
media niet (alleen) in te zetten om stakeholders te beïnvloeden, maar ook om hun
eigen acties te reflecteren en heroverwegen. Met een blik vanuit de maatschappij op de eigen
organisatie zal PR ervoor kunnen zorgen dat organisaties hun legitimiteit ook
in de toekomst kunnen behouden.
About the
author:
Stefan (29) lives in Amsterdam, currently studying the Master Corporate Communication at the University of Amsterdam. Loves travelling, sports, techno, and is really enthusiastic about both internal and external communications of organizations in particular.
Stefan (29) lives in Amsterdam, currently studying the Master Corporate Communication at the University of Amsterdam. Loves travelling, sports, techno, and is really enthusiastic about both internal and external communications of organizations in particular.
No comments:
Post a Comment