Met een korreltje zout nemen?
(Foto van Nissewaard actueel)
De discussie omtrent kunstgrasvelden in Nederland is weer aangezwengeld.
Dit keer is de oorzaak niet te vinden in de prestaties van het Nederlands
elftal maar een minuscuul bestandsdeel van het kunstgras. De boosdoener?
Rubbergranulaat, het overblijvende materiaal na het verpulveren van onder
andere autobanden. Dit Rubbergranulaat zou namelijk schadelijk zijn voor de
volksgezondheid. En niet zomaar schadelijk, nee zelfs kankerverwekkend. In het
buitenland zouden er zelfs al gevallen bekend zijn van jeugdige keepertjes met
Leukemie door deze stukjes rubber.
Issue management
Het tv programma Zembla kwam op woensdag 5 oktober met bevindingen dat het
sporten op kunsgras met het zogenaamde rubbergranulaat mogelijk kanker verwekkend
is. Tevens toonden zij aan dat het RIVM nooit daadwerkelijk onderzoek heeft
gedaan naar de mogelijke gevolgen voor de volksgezondheid van het sporten op
een desbetreffende ondergrond. Deze kwestie mag gerust onder de noemer public
affairs geschaard worden. Volgens Grunig (2001) gaat public affairs namelijk om
het managen van issues, en dat lijkt precies wat er hier gebeurd is. Bij een
dergelijke kwestie zijn er vaak sprake van verschillende partijen, die de eigen
belangen zo positief mogelijk probeert te behartigen. Zo ook in dit geval. In
het geval van de rubbergranulaat kwestie, zijn er de volgende partijen te
onderscheiden: Ministerie van volksgezondheid, producenten van kunstgras
korrels, en tenslotte ouders en kinderen. Maar hoe kan het dan dat met zoveel
tegenstrijdige belangen nu pas dit nieuws naar buitenkomt? Het antwoord:
vakkundig lobbyen.
Expertise?
De desbetreffende kunstgrasvelden lagen er ver voordat Zembla er aandacht
aan besloot te besteden. Voordat de kunstgrasvelden ooit zijn aangelegd is er
nooit afdoende onderzoek gedaan naar de mogelijke gevolgen. Waarom? Uiteraard
is het antwoord op deze vraag geld gerelateerd. Immers, goed onderzoek doen
naar de gevolgen van iets, neemt tijd en dus geld in beslag. Het is natuurlijk
niet vreemd dat de producenten van dergelijke velden liever niet hebben dat dit
nieuws naar buiten is gekomen. Echter van het ministerie van volksgezondheid
mogen de burger toch wel iets anders verwachten. Het ministerie echter, wou
waarschijnlijk voornamelijk het gezichtsverlies niet lopen dat er nooit eerder
onderzoek is uitgevoerd. Vanuit het oogpunt hoe public affairs medewerkers de
eigen taken beoordeelt is dit op z’n minst merkwaardig te noemen. Uit onderzoek
van Von den Driesch en van der Wurff (2016) blijkt namelijk dat zij zichzelf
ook een expert functie toewijzen, met als functie de gemeenschap voor te
lichten. Hieruit blijkt wel dat elk onderzoeksresultaat gevoelig is aan een
zekere interpretatie gevoeligheid.
Recht van de grootste
Een verklaring voor het feit dat er nooit daadwerkelijk onderzoek gedaan is
naar de gevolgen van het kunstgras veld, kan gevonden worden aan de hand van
Kurzen en Cooper (2013). Zij stellen dat de mate waarin een partij in staat is
tot het beïnvloeden van regelgeving onder andere afhankelijk is van de sterkte
van het frame en de grote van de coalitie. De producenten hebben waarschijnlijk
het meeste geld en dus de grootste coalitie. Tevens is een sterk frame niet
moeilijk te bedenken, wat is er immers nou gevaarlijk aan autobanden?
No comments:
Post a Comment