Friday, October 14, 2016

Maakt H&M gebruik van slimme marketing trucs?

Maakt H&M gebruik van slimme marketing trucs?

Tegenwoordig is een snelle reactie in de digitale wereld volgens veel PR professionals zeer cruciaal. Niet alleen een snelle reactie, maar ook transparantie voor en tijdens een crisis communicatie is in de online wereld van belang. Transparantie is voor organisaties het belangrijkste element in een crisis aldus Murphy, Laczniak & Wood (2007).

Enorme pluim
De Nederlandse krant
Trouw opent in augustus van dit jaar een artikel met als kop: H&M verdient juist een enorme pluim. In het artikel wordt onder andere de H&M geprezen om haar transparantie in haar communicatie. Daisy vraagt zich in haar blog af of de H&M wel transparant naar buiten moet zijn. Daisy heeft haar twijfels of de H&M daadwerkelijk profiteert van haar keuze om transparant te zijn, want volgens haar lijkt het erop dat transparant zijn ook kan leiden tot negatieve associaties wanneer journalisten besluiten om openlijk de activiteiten van H&M in lagelonenlanden af te keuren.



Transparantie
Vujnovic en Kruckeberg (2016) geven in hun onderzoek aan dat transparantie een controversieel concept is die twee kanten heeft. Ten eerste geloven PR professionals dat transparantie een voorwaarde is voor verantwoording en vertrouwen. Daarbij is transparantie een etnische waarde voor een gezonde en opkomende business. Ten tweede wordt beargumenteerd dat het idee van transparantie sterk gerelateerd is aan het idee van een strategie. Transparantie kan dus ook worden gezien als een communicatie strategie en als een hulpmiddel voor de reputatie van een organisatie, wellicht meer dan transparantie kan worden gezien als een ethische waarde. Transparantie is volgens dit onderzoek een manier om een positieve houding te bevorderen in de richting van een merk. Door het transparant verstrekken van informatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen bleek de attitude van mensen positief te beïnvloeden.




Reactie
Van der Meer en Verhoeven (2013) suggereren dat het laten zien van schaamte en spijt in een crisis de reputatie positief kan beïnvloeden. Doordat H&M meteen liet weten niks af te weten van de lange werktijden, hun excuses daarvoor aanboden en lieten weten het meteen te veranderen, probeerden zij door schaamte en spijt hun reputatie positief te beïnvloeden.
Zoals Daisy in haar blog aangaf zijn er volgens Coombs (2007) verschillende soorten crisis response strategieën. H&M was zo slim om snel te reageren, het niet te ontkennen en hun excuses aan te bieden. Volgens Coombs (2007)  heeft de H&M juist gehandeld. Maar hadden zij een keus? Want in de digitale wereld is het cruciaal voor organisaties om snel en doordacht te handelen (Cheung en Leung, 2016).



CEO van H&M
Karl-Johan Persson, CEO van H&M zei, “our customers should feel confident that everything they buy from H&M is designed, manufactured and handled with responsibility for people and the environment.”

Serieus? Hoe kan de CEO van H&M dit zeggen? In The Guardian was te lezen dat H&M viertienjarige kinderen in dienst heeft die meer dan twaalf uur per dag werken. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of H&M van deze activiteiten op de hoogte was.

De vraag die nu gesteld kan worden is: Is de H&M wel zo transparant als zij zeggen dat zij zijn?

Wil je meer blogs van mij lezen? Klik dan hier en hier.


Juliette (24) is studying the Master Corporate Communication at the University of Amsterdam and lives in Amsterdam. She loves traveling and sport, especially running. After her study she wants to work at the department of communications and pr. 

No comments:

Post a Comment