Friday, October 14, 2016

Een invloedrijk verhaal, vermindert het risico

Een invloedrijk verhaal, vermindert het risico


Social media en PR, uiteraard hebben deze beide fenomenen elkaar gevonden. Social media beheerst het dagelijks leven van vele individuen, merken, bedrijven enz. Echter, hoe zijn social media het best te gebruiken voor PR gerelateerde doeleinden? In één van haar blogs, schreef Vera een interessant stukje over het gebruik van social media. In haar blog beschreef ze vier tips voor het gebruik van social media. De blog van Eva over het zelfde onderwerp geeft kort gezegd de ‘do’s’ en ‘don’ts’ weer van social media. Echter zoals bij elk goed bedoelt advies, liggen er ook in dit geval addertjes onder het gras. Daarnaast tracht ik een extra toevoeging te geven aan de tips.

Storrytelling


In de blog van Eva over het effectief gebruik maken van social media voor PR doeleinden, gebruikt zij een overzichtelijke flowchart. In de flowchart wordt beschreven welk kanaal te kiezen en aan welke elementen social media campagnes dienen te voldoen. Een van deze elementen is storytelling. Doormiddel van het vertellen van een emotioneel aansprekend verhaal dienen belanghebbende te participeren. Dit kan echter volledig de verkeerde kant opgaan. In eerdere blog van Cristina is al gesproken over de #racetogether campagne van Starbucks. Dit is echter niet het enige voorbeeld waarin een verhaal, een compleet ander leven is gaan leiden. Sanderson et al. (2016) beschrijven al dat door de openheid van social media, elke gebruiker de mogelijkheid heeft om te participeren in een conversatie en deze te verspreiden. Dit geeft participanten de mogelijkheid een issue te 'hijacken'. Zaken die maatschappelijk gevoelig liggen zijn gevoeliger voor een dergelijke gebeurtenis, dit komt omdat het publiek hier al sterk een mening over heeft (Logan, 2016). Een ander goed voorbeeld naast de al genoemde Starbucks campagne is de #dressnormal campagne van kleding merk GAP.  De goedbedoelde campagne om mensen te laten vertellen en delen om zichzelf te zijn, pakte compleet anders uit. Het kwam het bedrijf op een stortvloed van kritiek te staan: Wat is dan normaal? Zo ga je niet om met onzekerheid etc, etc. Deze kritieken werden uiteraard opgepikt door de media, een logisch gevolg volgens (Sung &Hwan, 2014) doormiddel van intermedia agenda setting kunnen social media de agenda van traditionele media bepalen.

Influencers


Moraal van het verhaal, slechts een emotioneel verhaaltje vertellen op social media is niet afdoende en neemt een hoop extra risico’s met zich mee. Iets wat in de literatuur steeds vaak wordt beschreven als succesvol daarentegen is het gebruik van influencers op social media. Een invloedrijk persoon in de campagne geeft namelijk een verhoogt vertrouwen en het spreekt een bepaalde gemeenschap omtrent het issue aan (Charest&Bouffard, 2015).


(Ashton Kutcher, voormalig GAP model, had gebruikt kunnen worden als mogelijke influencer. foto van fanpop.com) 

Strategie


Social media bieden een hoop mogelijkheden zoals beschreven in eerdere en deze blog. Echter de risico’s zijn immer zo groot. Om op een effectieve manier met deze risico’s om te gaan is een duidelijke strategie omtrent social media gebruik vereist. Charest, Bouffard en Zajmovic(2016) hebben in hun studie gevonden dat strategie inmiddels een grotere rol speelt dan in midden jaren 2000’. Ook steeds meer bedrijven hechten belang aan het gebruik van influencers om de kracht van de campagne te vergroten en het risico te beperken.

 Over


 Diederik is student aan de Universiteit van Amsterdam, hier volgt hij de master persuasieve communicatie. In zijn vrije tijd is hij een fervent supporter van Ajax.

No comments:

Post a Comment