Een invloedrijk verhaal, vermindert het
risico
Social media en PR, uiteraard hebben deze beide fenomenen
elkaar gevonden. Social media beheerst het dagelijks leven van vele individuen,
merken, bedrijven enz. Echter, hoe zijn social media het best te gebruiken voor
PR gerelateerde doeleinden? In één van haar blogs, schreef Vera een interessant
stukje over het gebruik van social media. In haar blog beschreef ze vier tips
voor het gebruik van social media. De blog van Eva over het zelfde onderwerp
geeft kort gezegd de ‘do’s’ en ‘don’ts’ weer van social media. Echter zoals bij
elk goed bedoelt advies, liggen er ook in dit geval addertjes onder het gras. Daarnaast
tracht ik een extra toevoeging te geven aan de tips.
Storrytelling
In de blog van Eva over het effectief gebruik maken van
social media voor PR doeleinden, gebruikt zij een overzichtelijke flowchart. In
de flowchart wordt beschreven welk kanaal te kiezen en aan welke elementen
social media campagnes dienen te voldoen. Een van deze elementen is storytelling.
Doormiddel van het vertellen van een emotioneel aansprekend verhaal dienen
belanghebbende te participeren. Dit kan echter volledig de verkeerde kant
opgaan. In eerdere blog van Cristina is al gesproken over de #racetogether campagne
van Starbucks. Dit is echter niet het enige voorbeeld waarin een verhaal, een
compleet ander leven is gaan leiden. Sanderson et al. (2016) beschrijven al dat
door de openheid van social media, elke gebruiker de mogelijkheid heeft om te
participeren in een conversatie en deze te verspreiden. Dit geeft participanten
de mogelijkheid een issue te 'hijacken'. Zaken die maatschappelijk gevoelig
liggen zijn gevoeliger voor een dergelijke gebeurtenis, dit komt omdat het
publiek hier al sterk een mening over heeft (Logan, 2016). Een ander goed
voorbeeld naast de al genoemde Starbucks campagne is de #dressnormal campagne
van kleding merk GAP. De goedbedoelde
campagne om mensen te laten vertellen en delen om zichzelf te zijn, pakte
compleet anders uit. Het kwam het bedrijf op een stortvloed van kritiek te
staan: Wat is dan normaal? Zo ga je niet om met onzekerheid etc, etc. Deze
kritieken werden uiteraard opgepikt door de media, een logisch gevolg volgens
(Sung &Hwan, 2014) doormiddel van intermedia agenda setting kunnen social
media de agenda van traditionele media bepalen.
Influencers
Moraal van het verhaal, slechts een emotioneel verhaaltje
vertellen op social media is niet afdoende en neemt een hoop extra risico’s met
zich mee. Iets wat in de literatuur steeds vaak wordt beschreven als succesvol
daarentegen is het gebruik van influencers op social media. Een invloedrijk
persoon in de campagne geeft namelijk een verhoogt vertrouwen en het spreekt
een bepaalde gemeenschap omtrent het issue aan (Charest&Bouffard, 2015).
Strategie
Social media bieden een hoop mogelijkheden zoals
beschreven in eerdere en deze blog. Echter de risico’s zijn immer zo groot. Om
op een effectieve manier met deze risico’s om te gaan is een duidelijke
strategie omtrent social media gebruik vereist. Charest, Bouffard en Zajmovic(2016) hebben in hun studie gevonden dat strategie inmiddels een grotere rol
speelt dan in midden jaren 2000’. Ook steeds meer bedrijven hechten belang aan
het gebruik van influencers om de kracht van de campagne te vergroten en het
risico te beperken.
Diederik is student
aan de Universiteit van Amsterdam, hier volgt hij de master persuasieve communicatie.
In zijn vrije tijd is hij een fervent supporter van Ajax.
No comments:
Post a Comment