Vorig jaar, op 18
september 2015, kwam aan het licht dat Volkswagen werelds op één na grootste
autofabrikant strenge milieueisen met zijn dieselauto’s ontloopt. Justitie van
de VS verklaart in juli 2016 dat Oud-Volkswagentopman Winterkorn op de hoogte
was van de sjoemelsoftware. Volkswagen baas Martin Winterkorn ontkent in
de media ook maar iets van de fraude af te weten. Echter, later blijkt dat Martin Winterkorn al geruime tijd op de hoogte was
van het gesjoemel van de dieselauto’s binnen het Volkswagenconcern.
Uit onderzoek van Coombs
(2007) blijkt dat crisissen de reputatie van een organisatie kunnen
beïnvloeden. Coombs geeft aan dat de manier waarop een crisis wordt geframed positieve
of negatieve invloed heeft op de reputatie van je organisatie.
Op 4 oktober 2015, ruim
2,5 week nadat het dieselschandaal boven water kwam, kwam de Telegraaf met de
kop: ‘Volkswagen zegt sorry’. Dit is naar aanleiding van een advertentie in een
aantal Duitse kranten naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de
hereniging van Oost- en West Duitsland. Volkswagen geeft in de advertentie aan dat
zij er alles aan zal doen om het vertrouwen van de mensen terug te winnen. Sinds
het dieselschandaal is Volkswagen dus actief een communicatieoffensief gestart
waarbij zij excuses
aanbiedt voor ‘het schenden van het vertrouwen.’ Op deze manier willen zij
de negatieve reputatie die zij opgebouwd hebben door het schandaal in de
media ombouwen naar een positieve en loyale reputatie richting de (potentiële)
Volkswagen gebruikers.
Volkswagen komt echter
niet met een verontschuldiging, maar met een crisis response strategie. Coombs
(2007) geeft in zijn onderzoek aan dat er verschillende crisis response
strategieën zijn. Van de 7 strategieën gebruikt Volkswagen er 3. Dat zijn het ontkennen van de crisis door
te zeggen dat het niet de intentie
was en iemand anders de schuld
te geven. Deze crisis strategieën hebben een drietal doelen met betrekking tot
het beschermen van de reputatie waaronder het reduceren van de negatieve
gevolgen gegenereerd door de crisis.
In een later artikel
vermeldt Coombs (2015) dat het van belang is om in een crisis consistent, snel
en op een correcte manier te reageren. Daarom is het verstandig om een
autoritaire woordvoerder aan het woord te laten om te zorgen dat de informatie
kan leiden tot een positieve invloed van de media aandacht voor de crisis. Echter
heeft Volkswagen niet snel genoeg gereageerd op de crisis, want pas na 2,5 week
laat Volkswagen van zich horen. In mijn ogen heeft Volkswagen daarin gefaald.
Zoals hieronder te zien
is, komt Volkswagen later ook met een advertentie in de Nederlandse media.
Waarin zij het volgende aangeven: ‘Bij Volkswagen hebben we een flinke fout
gemaakt: we hebben uw vertrouwen geschonden. Iets waar we ons diep voor
schamen’. Verderop in de advertentie claimt Volkswagen het volgende: ‘En gaan
er alles aan doen om uw vertrouwen terug te winnen’.
Het is essentieel voor
een organisatie om tijdens een crisis informatie te geven over een kritieke
gebeurtenis. Van der Meer, Verhoeven, Beentjes en Vliegenthart (2014) geven aan
dat het van cruciaal belang is om bij te dragen tot de vorming van een coherent
verhaal dat angst, dubbelzinnigheid en onzekerheid van een crisis kan
afzwakken. Een pro-actief mediabeleid is essentieel voor het voortbestaan van
bedrijven zoals beschreven wordt door Verhoeven (2016) en het helpt organisaties
om hun standpunt te laten zien dat de frames die de media geeft over een
organisatie kan beïnvloeden. Vooral wanneer er een crisis is, is snel reageren
op negatieve berichtgeving in de media van essentieel belang voor organisaties om
een positiever beeld te krijgen.
Er kan verschillend
gedacht worden over of Volkswagen met betrekking tot het dieselschandaal
helemaal juist gehandeld heeft en of en hoe ze het beter hadden kunnen doen. Enerzijds
is Volkswagen het best verkochte automerk wereldwijd. Anderzijds
bereikt het Europees marktaandeel van aandeel Volkswagen een dieptepunt. Hoge
boetes die het Duitse bedrijf voor de kiezen krijgt zorgen voor grote
verliezen. Maar niet alleen boetes, ook de houding van consumenten lijkt het
ooit zo vertrouwde merk schade toe te brengen. De tijd zal ons leren hoe het
verder gaat met Volkswagen. Dit onderzoek toont aan dat een goede
reputatie voor de crisis ervoor zorgt dat de reputatieschade na de crisis
beperkt blijft. Hopelijk voor Volkswagen heeft dit onderzoek gelijk en leert
Volkswagen van haar grote fout.
Juliette (24) is studying the Master Corporate
Communication at the University of Amsterdam and lives in Amsterdam. She loves
traveling and sport, especially running. After her study she wants to work at
the department of communications and pr.
No comments:
Post a Comment