Friday, September 16, 2016

Een positieve PR kater voor Matt Sleeps


Dikke kans dat je er morgen mee te maken krijgt, of –dit geld vooral voor studenten- misschien vandaag al; de kater. Algehele brakheid, hoofdpijn en met een beetje geluk een doordringende misselijkheid. Geen feest, en zeker niet iets waar je als merk mee geassocieerd wilt worden. Of toch wel?

Het beddenmerk Matt Sleeps durfde het aan en opent volgend weekend de Hangover Bar in Amsterdam. Een ruimte met bedden –van Matt Sleeps uiteraard- omringt door palmbomen, planten en fonteinen. Om de pijn te verzachten worden de aanwezigen voorzien van smoothies van Innocent en een anti-hangover menu van Foodora. Klinkt goed, maar wat doet het voor je merk?


Komt de kater later?

Uit recent onderzoek blijkt dat slim gebruik van social media bij je PR-campagne kan bijdragen aan een hogere conversie, een betere merkpositionering en een duurzamer merk. De Hangover Bar maakt flink gebruik van social media, so far so good. Maar wat betekent ‘slim gebruik maken van social media’? Ilhem Allagui en Harris Breslow hebben gekeken naar award-winning campagnes en hier kwamen vier succes factoren uit: storytelling , betrokkenheid, sharing en tijdelijkheid. Eens kijken hoe deze PR-campagne van Matt Sleeps scoort op deze punten. 


My hangover story

Een bed is een bed. Tenzij je de verhalen achter het bed vertelt. Matt Sleeps vertelt het verhaal van de ochtend na de avond. Op hun website gaan ze in op het gevoel dat je hebt na een goede avond stappen ‘Dance all night, Matt all day’. Een verhaal waarin mensen zich kunnen herkennen. Zeker in een stad als Amsterdam waar elke nacht van de week wel iets te feesten is.


I feel you; betrokken vrienden delen elkaars katers

Vrienden drinken samen, en zijn dus samen brak. Niet gek dat facebookgebruikers elkaar als een gek begonnen te taggen in de verschillende nieuwsberichten over de komst van een antikater bar. Ruim twee duizend mensen zijn door vrienden uitgenodigd voor het facebook event ‘Matt Hangover Bar’. Mensen herkennen zichzelf en hun vrienden in de doelgroep en delen de nieuwsberichten, die overigens vanuit een hoop verschillende kanalen gepubliceerd werden. Top, want uit onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van Millenials gedreven wordt door de online aanwezigheid van organisaties. Hoppa! Tien punten voor betrokkenheid en sharing.



Het katercafé is drie dagen open

‘Het katercafé is drie dagen open’ kopt Communicatie online. Helaas voor de brakke Amsterdamse bevolking, jeej voor Matt Sleeps. De tijdelijke actie is een slimme zet qua effectiviteit. Het evenement wordt een stuk exclusiever en ik heb al meerdere ‘Ohh, precies op tijd voor na je verjaardag’ posts voorbij zien komen. Mensen koppelen het event aan zaken die op dit moment in hun leven aanwezig zijn waardoor het actueel wordt.

Als de vier geboden echt werken moet deze actie wel een succes worden. Mocht dat zo zijn – kan bijna niet anders- lijkt het mij een goed idee dat deze actie herhaald wordt tijdens ADE. Maar dan vijf dagen lang.

Over de auteur:

Marloes Ploeg is student, medewerker Marketing Communicatie, content manager en hopelijk over een half jaar reclame strateeg. Ze is nu bezig met de Master opleiding Persuasieve Communicatie aan de UvA. Verder kan ze erg genieten van een goede reclamecampagne of PR-campagne, feestjes en de zon.


No comments:

Post a Comment