Thursday, September 15, 2016

Zo Transparant als de verdediging Marc!



De communicatie van Ajax over het beleid richting haar supporters. De zin hardop lezen klinkt al vreemd. Welke communicatie? Wanneer?
Het is elk moment weer een veel besproken fenomeen op onder andere twitter, zie het twitter account van het bekende twitter fenomeen @Dublanquebogarde, het gestuntel om communicatie gebied van met name Marc Overmars (Technisch directeur).

Regels

Maar doet Marc dan echt alles verkeerd? Een volmondig, JA! Zal er waarschijnlijk klinken uit de monden en harten van menig fervent Ajax supporter. Echter Marc interpreteert enkele basic PR regels verkeerd. Transparantie is een veel besproken en belangrijk fenomeen binnen de communicatie en dan met name PR. Transparantie in de communicatie dient te zorgen voor authenticiteit en vertrouwen. Echter, wat zorgt er binnen Ajax nu nog voor de zogenaamde authenticiteit en vertrouwen? De huidige verdediging van Ajax zou binnen deze manier van denken zorgen voor authenticiteit en vertrouwen, immers de verdediging is vaak zo transparant als het lekke spreekwoordelijke mandje.
Gelukkig gloort er hoop voor Marc, zodat hij niet meer stotterend de Nederlandse pers en dus indirect de supporters te woord hoeft te staan (NOS). Vujicnovic en Kuckenberg (2016) hebben nog eens kritisch gekeken naar het begrip van transparantie.


Doen wat je beloofd

Transparantie zou dus moeten zorgen voor authenticiteit en vertrouwen.  Echter het hele gebeuren van PR wordt door critici al gezien als een verzameling spin doctors die de hele boel bij elkaar manipuleren. Laten Ajax en Overmars in het specifiek, nu geen enkele moeite doen om dat beeld weg te nemen. Het niet voorliegen van je publiek is een vorm van authenticiteit. Dit komt voort uit een constante, overeenstemmende en publiek georiënteerde communicatie. Lees de voorgaande zin nog eens en denk dan aan het gestuntel van Marc Overmars de afgelopen zomer. Constantheid? De enige constante factor de afgelopen zomer was het vaak mosterd naar de maaltijd doen van de Ajax directeur. Overeenstemmend verhaal? De enige lijn in het verhaal was, het feit dat er geen lijn in te ontdekken viel. Dit vertoont dan wel lijn met het spel van de ploeg, maar goed dat is voer voor een andere discussie. Het laatste puntje dan: Publiek georiënteerde communicatie, zelfs de grootste optimist kon zien dat vooral het eigen hachje gered moest worden via de huiskrant de Telegraaf.


Spinnen als een kat

Van de zomer worden er twee kanonnen gehaald, een spits en een buitenspeler. Deze buitenspeler is nooit gekomen maar goed. Dit kunnen we wel recht lullen tegen die domme supporters moet Overmars gedacht hebben, want de van FC Twente aangetrokken Hakim Ziyech kan toch gewoon rechtsbuiten spelen. Daar trappen die supporters vast in joh. Of zou Marc vergeten zijn dat nog geen week voor het aantrekken van diezelfde Ziyech, hij bij nota bene het clubkanaal aangaf deze speler voor geen goud aan te trekken.  Een week later had Marc zich echter als een tevreden kat volkomen de andere kant op gespind. Ziyech moest wel komen, want zo had Marc de supporters verzekerd, er stonden nog wat middenvelders te vertrekken. De uitkomst is bekend Ziyech kwam en wordt inmiddels via diverse kanalen gepresenteerd als de creatieve middenvelder en RECHTSBUITEN (we see you Marc). En die vertrekkende spelers dan? U raadt het al, maar de signalen waren er echt hoor. Hier is natuurlijk geen constante lijn in te ontdekken. Gelukkig geven de twee hiervoor genoemde heren, Marc wat advies. Wees in de huidige tijd niet bezig met jezelf maar het belang van het grotere geheel.  In dit geval dus je supporters. Wees eerlijk Marc en bouw op een open en eerlijke manier aan dat beetje authenticiteit en vertrouwen onder je supporters. Loopt het beleid niet helemaal zoals je wilt, deel het met ons. We zijn immers wel wat teleurstellingen gewend

Over
 Diederik is student aan de Universiteit van Amsterdam, hier volgt hij de master persuasive communication. In zijn vrije tijd is hij een fervent supporter van Ajax.

No comments:

Post a Comment