Zo Transparant als de verdediging Marc!
De communicatie van Ajax over het beleid richting haar
supporters. De zin hardop lezen klinkt al vreemd. Welke communicatie? Wanneer?
Het is elk moment weer een veel besproken fenomeen op
onder andere twitter, zie het twitter account van het bekende twitter fenomeen @Dublanquebogarde, het gestuntel om communicatie gebied van met name Marc
Overmars (Technisch directeur).
Regels
Maar doet Marc dan echt alles verkeerd? Een volmondig,
JA! Zal er waarschijnlijk klinken uit de monden en harten van menig fervent
Ajax supporter. Echter Marc interpreteert enkele basic PR regels verkeerd.
Transparantie is een veel besproken en belangrijk fenomeen binnen de
communicatie en dan met name PR. Transparantie in de communicatie dient te
zorgen voor authenticiteit en vertrouwen. Echter, wat zorgt er binnen Ajax nu
nog voor de zogenaamde authenticiteit en vertrouwen? De huidige verdediging van
Ajax zou binnen deze manier van denken zorgen voor authenticiteit en
vertrouwen, immers de verdediging is vaak zo transparant als het lekke
spreekwoordelijke mandje.
Gelukkig gloort er hoop voor Marc, zodat hij niet meer
stotterend de Nederlandse pers en dus indirect de supporters te woord hoeft te
staan (NOS). Vujicnovic en Kuckenberg (2016) hebben nog eens kritisch gekeken
naar het begrip van transparantie.
Doen
wat je beloofd
Transparantie zou dus moeten zorgen voor authenticiteit
en vertrouwen. Echter het hele gebeuren
van PR wordt door critici al gezien als een verzameling spin doctors die de
hele boel bij elkaar manipuleren. Laten Ajax en Overmars in het specifiek, nu
geen enkele moeite doen om dat beeld weg te nemen. Het niet voorliegen van je
publiek is een vorm van authenticiteit. Dit komt voort uit een constante,
overeenstemmende en publiek georiënteerde communicatie. Lees de voorgaande zin
nog eens en denk dan aan het gestuntel van Marc Overmars de afgelopen zomer.
Constantheid? De enige constante factor de afgelopen zomer was het vaak mosterd
naar de maaltijd doen van de Ajax directeur. Overeenstemmend verhaal? De enige
lijn in het verhaal was, het feit dat er geen lijn in te ontdekken viel. Dit
vertoont dan wel lijn met het spel van de ploeg, maar goed dat is voer voor een
andere discussie. Het laatste puntje dan: Publiek georiënteerde communicatie,
zelfs de grootste optimist kon zien dat vooral het eigen hachje gered moest
worden via de huiskrant de Telegraaf.
Spinnen
als een kat
Van de zomer worden er twee kanonnen gehaald, een spits
en een buitenspeler. Deze buitenspeler is nooit gekomen maar goed. Dit kunnen
we wel recht lullen tegen die domme supporters moet Overmars gedacht hebben,
want de van FC Twente aangetrokken Hakim Ziyech kan toch gewoon rechtsbuiten
spelen. Daar trappen die supporters vast in joh. Of zou Marc vergeten zijn dat
nog geen week voor het aantrekken van diezelfde Ziyech, hij bij nota bene het
clubkanaal aangaf deze speler voor geen goud aan te trekken. Een week later had Marc zich echter als een
tevreden kat volkomen de andere kant op gespind. Ziyech moest wel komen, want zo
had Marc de supporters verzekerd, er stonden nog wat middenvelders te
vertrekken. De uitkomst is bekend Ziyech kwam en wordt inmiddels via diverse
kanalen gepresenteerd als de creatieve middenvelder en RECHTSBUITEN (we see you
Marc). En die vertrekkende spelers dan? U raadt het al, maar de signalen waren
er echt hoor. Hier is natuurlijk geen constante lijn in te ontdekken. Gelukkig
geven de twee hiervoor genoemde heren, Marc wat advies. Wees in de huidige tijd
niet bezig met jezelf maar het belang van het grotere geheel. In dit geval dus je supporters. Wees eerlijk
Marc en bouw op een open en eerlijke manier aan dat beetje authenticiteit en
vertrouwen onder je supporters. Loopt het beleid niet helemaal zoals je wilt,
deel het met ons. We zijn immers wel wat teleurstellingen gewend
Over
No comments:
Post a Comment