Friday, September 30, 2016

The Green -not so- Happiness



Onder een steen gelegen afgelopen weken? Nee? Mooi! Dan weet je vast waar het over gaat als ik het over ‘The Green Happiness’ heb. Het hippe dieetboek door de jonge diëtistes Merel en Tessa . Tevens het dieetboek dat afgelopen tijd flink wat media-aandacht kreeg.

 


NRCwaardig dieet?

Het begon positief met een interview in het NRC op 16 september. Helaas voor de schrijfsters volgden er vrij snel kritische reacties op het interview. De gedachtes achter het dieet zouden niet goed onderbouwd zijn en ook de opmerking ‘eieren zijn de menstruatie van een kip’ viel bij NRC-lezers niet zo lekker.



Late reactie betekent ellende

Op 20 september mochten de meiden hun verhaal doen tijdens RTL Late Night. Fijn dat ze binnen vier dagen na de commotie de mogelijkheid kregen hun verhaal op nationale televisie te doen. Minder fijn ze dat een dag later pas voor het eerst een reactie op hun eigen blog plaatsten. Uit onderzoek –en logisch nadenken- blijkt namelijk dat het mega belangrijk is om direct te reageren op een eventuele crisis. Zeker omdat reacties op traditionele media –zoals het NRC- vrij snel kunnen escaleren via internet.

 


Happiness is: Informatie en Excuses

Dat bleek inderdaad het geval. De online reacties waren op zijn zachts gezegd –en om in het thema te blijven- niet mals. Helaas werden die er niet beter op na hun optreden tijdens RTL Late Night. In de reacties op hun blog –op 20 en 22 september- geven ze aan geraakt te zijn door de kritiek. Ze zijn het er niet mee eens dat mensen zo negatief reageren en vinden dat ze eigenlijk gewoon hetzelfde zeggen als andere diëtisten. Op de vragen die volgers van het dieet hebben willen ze best antwoord geven, op 30 september. Ruim een week later! Tot nu toe bieden ze geen excuses of extra informatie aan. Terwijl uit onderzoek blijkt dat dit juist heel belangrijk is om reputatieschade na een crisis te minimaliseren. Oeps, niet zo handig.

 


Gevaarlijke publiciteit


Dat het een crisis is mag nu wel duidelijk zijn. Op 25 september maakt Arjen Lubach –tijdens zijn satirisch nieuwsprogramma- het dieet en de schrijfsters ongeveer met de grond gelijk. Niet prettig als je weet dat dit fragment al ruim een half miljoen keer is bekeken. Op 26 september waarschuwt het voedingscentrum voor mogelijke negatieve consequenties van het volgen van het dieet. Een dag later kopt de Volkskrant ‘Is The Green Happiness een gevaarlijk dieet?’.  Deze gebeurtenissen hadden waarschijnlijk voorkomen kunnen worden door excuses en een informatieve reactie. Ze konden bijvoorbeeld uitleggen dat het dieet slechts een richtlijn is. En als ze dan toch bezig waren, hadden ze meteen hun excuses kunnen aanbieden voor de taalfouten in hun boek –veel besproken onderwerp- en de afwezigheid van achtergrondinformatie.



Niet handig, maar komt goed

Al met al zou ik zeggen dat ze de boel niet heel handig afgehandeld hebben. Omdat hun officiële statement nog even op zich laat wachten is het nog even afwachten hoe het uiteindelijk afloopt. Gelukkig geeft onderzoek aan dat een goede reputatie voor een crisis zorgt dat de reputatieschade ook na de crisis beperkt blijft. Met ruim 142k Facebookfans zal het dus wel goed komen.



Over de auteur:

Marloes Ploeg is student, medewerker Marketing Communicatie, content manager en hopelijk over een half jaar reclame strateeg. Ze is nu bezig met de Master opleiding Persuasieve Communicatie aan de UvA. Verder kan ze erg genieten van een goede reclame- of PR-campagne, feestjes en de zon.

No comments:

Post a Comment